• COVID-19: Vi tar våre forholdsregler og passer godt på både våre medarbeidere og kunder. Det kan være endrede åpningstider og butikker som er stengt. Les mer her.
  • Hvis du har kjøpt en vare i en av våre butikker, så er retur- og byttefristen utvidet til å gjelde 60 dager fra datoen på din kassalapp.
ARTIKEL

Hovne føtter

Hva skyldes ødemer?

Det er en magisk følelse å kjenne liv i magen, og heldigvis er graviditeten en god og spennende opplevelse for de fleste. Men det er også ni måneder med store kroppslige forandringer, og det er ikke alle som er like behagelige – deriblant vann i føttene.

Tip

Ta en prat med legen eller jordmoren din hvis du har mye vann i kroppen og føler deg bekymret eller er spesielt plaget av det.

Ødemer, eller «vann i kroppen» som det ofte blir kalt, er væskeansamlinger på forskjellige steder i kroppen. Som regel er dette en helt naturlig del av graviditeten og ingen ting å bekymre seg over. Tilstanden skyldes de mange hormonforandringene i kroppen og at tilbakestrømmingen av blod og væske fra underkroppen hemmes. Det er særlig mot slutten av graviditeten at man opplever ødemer, og som regel forsvinner de igjen kort tid etter fødsel.

Dette kan du gjøre

Ødemer kan sitte i både armer, ben og ansikt, men ses som oftest i hender og føtter. Det siste er ofte ekstra plagsomt og kan gjøre det smertefullt og vanskelig å bevege seg. Det kan også gjøre det vanskelig å finne behagelige sko som sitter godt, eller som i det hele tatt rommer føttene uten å bli altfor lange. Ifølge fysioterapeut Sanne Kofod er det heldigvis en del ting du kan gjøre for å minske hevelsene:

  1. Venepumpeøvelser
    Legg deg på ryggen med føttene hevet, så de er høyere enn hjertet ditt. Sørg for at du ikke bøyer for mye i hofter og knær, da det hemmer tilbakestrømmingen av væske. Å ligge med bena høyt hjelper i seg selv, men det gir ekstra effekt hvis du vipper med føttene eller dreier dem rundt i sirkler. Det finnes mange forskjellige venepumpeøvelser, men det viktigste er at du kjenner musklene i føttene og især leggene jobbe. Det er ikke tilstrekkelig å ligge med bena hevet i kun et par minutter – det skal minst en halvtime til for å få effekt.

  2. Mosjon
    Gå en tur – eller enda bedre, ta en tur i svømmehallen! Når du bader, fordeles trykket i kroppen, så blod og væske lettere strømmer tilbake til hjertet. Og når det gjelder å gå, kan flere kortere turer ha vel så god effekt som én lang.

  3. Fotmassasje
    Få en fotmassasje av kjæresten, venninnen eller moren din. Alle kan gjøre det – det viktigste er å massere i oppadgående bevegelser mot hjertet.

  4. Sko og støttestrømper
    Se etter sko som kan justeres i bredden. Det kan også være lurt å ha med seg et ekstra par sko, så du kan bytte om i løpet av dagen. Skoene må verken sitte for løst eller stramt, og bør samtidig gi god støtte. Støttestrømper forbedrer tilbakestrømmingen av blod og væske, og kan derfor være til stor hjelp.

Snakk med legen eller jordmoren din

Ta en prat med legen eller jordmoren din hvis du har mye vann i kroppen og føler deg bekymret eller er spesielt plaget av det.